Varování před digitálním věkem aneb proč Steve Jobs nedovolil svým dětem používat tablety

dite-a-tabletPokud patříte mezi generaci Y jako my, zřejmě jste hodně přemýšleli o tom, jak v dnešní době vychovávat své děti (za předpokladu, že ještě děti nemáte).

Zvláště co se týče technologií, se od našeho dětství v 90-tých letech toho tak hodně změnilo.


Zde je otázka: Dali byste svému dítěti používat takový malý zázrak, jakým je iPod, iPad, či jiný tablet? Steve Jobs, zakladatel společnosti Apple, v tom poměrně jasno – nedal by. A měl na to dobrý důvod.  Reportér New York Times, Nick Bilton, se Steva Jobse jednou náhodně zeptal: “Vaše děti musí milovat iPad, že?” Jobs odpověděl:

Ony ho nepoužívají. My doma limitujeme to, kolik technologií naše děti používají.

Obzvláště v kalifornské oblasti zvané Silicon Valley se mezi řediteli a vývojovými pracovníky rozšiřuje trend bránit vlastní děti před vlivem technologií. Dokonce své děti posílají do škol bez technických pomůcek. Příkladem takové školy je Waldorfská škola v Los Altos, ve které byste počítače hledali jen těžce. Soustředí se tam výlučně na manuální typ učení.

Publikace The Times jednou zveřejnila známý výrok Chrise Andersona, ředitele firmy 3D Robotics, otce pěti dětí. V něm vysvětluje, co vede lidi z technologického průmyslu k takovému postoji:

Mé děti obviňují mě i manželku, že jsme fašisté, příliš znepokojeni technologiemi. Říkají nám, že žádný z jejich kamarádů nemá doma stejná pravidla … 


Je to proto, že my jsme zažili nebezpečí technologií na vlastní kůži. Viděl jsem to na sobě a nechci totéž vidět ani mých dětí.

Při naší současné závislosti na iPhonech a ostatních vyspělých “hračkách” hrozí, že vychováme děti s nekompletním, handicapovaným životem, bez špetky představivosti či tvořivosti. My jsme byli poslední generace, která si hrála venku.

Bylo to přesně proto, že jsme neměli k dispozici smartphony nebo notebooky. Učili jsme se z pohybu a ruční interakce. Informace jsme absorbovali z knížek nebo prostřednictvím socializace s jinými lidmi, nikoli z Google vyhledávání.

Učení tradičním způsobem nám pomohlo stát se univerzálními osobnostmi. Měli bychom se proto obávat toho, že naše děti okrádáme o dovednost hravé komunikace nebo o schopnost si sám hrát s gumou či švihadlem třeba i celý den, pokud jim náhodou nefunguje smartphone.

Pokud jim ten smartphone nakonec přece jen poskytneme, zmenší jejich o zdravější, méně závislé prostředí. Myslím, že Steve Jobs měl v tomto ohledu u svých dětí pravdu.

Shrnutí vlivů tabletů na děti

Při používání iPadů a ostatních tabletů, dochází u dětí k následujícím vlivům:

  • Děti s tabletem se nepohybují. Ne jako děti při hře venku. Přitom nejvíce si člověk zapamatuje, pokud je učení spojeno i s pohybem.
  • Děti s tabletem nepřizpůsobují oči. Ne jako u dětí při hře venku. Nedochází u nich ke střídání akomodace oka na dálku a na blízku.
  • Děti s tabletem nemluví. Ne jeko děti při hře venku.

Čili dětem s tabletem se nerozvíjí dostatečně pohybové centrum, zrakové centrum, ani řečové centrum v jejich mozku.  Co se rozvíjí, je většinou pouze jejich lenost.

Ponaučení do budoucna

Pokud se budete příště zamýšlet nad tím, jak správně vychovávat své děti, měli byste si (velmi) dobře rozmyslet, zda jim pořídíte každou technologickou novinku během doby, kdy vyrůstají. Hrajte se s nimi venku, obklopte je přírodou. Mohou vás za to teď nenávidět, ale bez pochyb vám za to později poděkují. Vsadím se, že většina z nás to teď cítí přesně takto, když už jsme starší.

Pikoška na závěr

Na závěr ještě taková malá pikantnost – krátké video s dítětem, které nechápe, proč ten “iPad” nefunguje. Nechtějte, aby takto dopadlo i vaše dítě 🙂


Zdroj: Why Steve Jobs Didn’t Let His Kids Use iPads

NEPŘEHLÉDNĚTE

loading…

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Spočítejte *