Překvapivé zdravotní přínosy másla: medicína se opět jednou mýlila

FacebookTwitterGoogle+Email

masloDříve, než byly zdravé výhody nasycených tuků zcela pochopeny, získávalo si máslo hlavně negativní publicitu. Lidé se ho spíše obávali a nahrazovali jej margaríny.

V současnosti nás však mnoho studií opět vybízí ke konzumaci této starověké žluté pomazánky. Jedním dechem zároveň upozorňují na množství zdraví prospěšných vlastností, kterými se máslo pyšní.

<

p style=“text-align: justify;“>Po tolika letech vnímání másla jako našeho nepřítele, se nakonec ukazuje, že je vlastně velmi zdravou volbou a jednoznačně lepší, než dosud uznávané margaríny. Přečtěte si, proč  tomu tak je.

1/ Máslo je dobrým zdrojem nasycených tuků

Nasycené tuky zvyšují hladinu HDL cholesterolu, který je známý jako „dobrý“ cholesterol. HDL cholesterol snižuje riziko srdečních chorob a infarktů. Cholesterol z másla, je také základem pro pozitivní rozvoj mozku a funkce nervového systému.

Je sice pravda, že nasycené tuky mírně zvyšují i hladinu LDL cholesterolu, ale pouze ve velkých částicích, které se nespojují se stavem kardiovaskulárního systému

2/ Máslo je bohaté na kyselinu linolovou (CLA)

Kyselina linolová je spojována s redukcí tělesného tuku u zvířat i lidí. CLA je mastná kyselina, která se nachází v mase a mléčných výrobcích ze savců, kteří přijímají rostlinnou stravu a disponují speciálním žaludkem, ve kterém potrava kvasí ještě před procesem trávení (jako je tomu u přežvýkavců).

Studie publikovaná v časopise Journal of Nutrition (Žurnál o výživě) podporuje tvrzení, že CLA dokáže pomoci při redukci tělesného tuku u obézních a lidí s nadváhou.

Další studie, publikovaná v roce 2004 v The American Jurnal of Clinical Nutrition (Americký žurnál klinické výživy) zkoumala potenciál kyseliny linolové při léčbě diabetu typu 2. Podle autorů by CLA mohla být užitečná při řízení inzulínové intolerance.

3/ Máslo je vynikající zdroj vitamínu A

Vitamín A potřebujeme pro dobrý zrak, bezproblémové fungování endokrinního systému a ostatních tělesných funkcí. Vitamín A je známým anti-oxidantem, který nás současně chrání před škodlivými volnými radikály.

28 gramů másla nám dodá 14 % denní doporučené dávky. Výživová doporučení pro Američany z roku 2010 radí omezit příjem nasycených tuků na méně než 10 % z celkového příjmu kalorií. Při stravování s přibližně 2 000 kaloriemi na den, naše tělo nepotřebuje více než 22 gramů nasycených tuků.

4/ Máslo obsahuje Butyrát (známý jako butanonu)

Butyrát je jinými slovy kyselina máselná. Jde o tučnou kyselinu, která je důležitá pro fungování trávicího systému a brání vzniku chronických zánětů. Studie publikovaná ve sborníku Národní akademie věd v roce 2013 sledovala, jak pozitivně kyselina máselná vyrovnává imunitní systém, který se z velké části nachází právě ve střevech.

5/ Máslo nám dodává Stigmasterol

Stigmasterol poskytuje ochranu před kalcifikací kloubů.  Výzkum také ukázal, že stigmasterol může být užitečný i pokud prevence u některých typů rakoviny, včetně rakoviny vaječníků, prostaty, prsu a střev.

6/ Máslo je bohaté na vitamín K, D a Selen

O přínosech vitaminů D a K zřejmě už každý z vás slyšel. Selen hraje klíčovou roli pro zdravý metabolismus. Mnoho lidí v dnešní době trpí nedostatkem selenu, takže konzumace másla by mohla být tím správným krokem k nápravě.

Závěr

Zatímco mnoho diet nedoporučuje jíst máslo, pravda je taková, že ho klidně jíst můžete, ale samozřejmě s mírou. Vybírejte si samozřejmě, organické máslo, vyrobené z mléka krav, které jsou chovány volně na pastvinách. Můžete ho také koupit na nejbližší farmě či salaši, nebo ve specializovaných obchodech.


KAŽDÝ DEN NOVÝ ČLÁNEK NA FACEBOOKU. NENECHTE SI HO UJÍT! 

Zdroj: The Surprising Health Benefits of Butter

KAM DÁL 

Neuvěříte, jak je banán s tmavými těčkami prospěšný vašemu zdraví 

Je velký rozdíl mezi kaloriemi v syrovém a vařeném jídle. Víte jaký? 

Aby česnek neztratil své antibiotické účinky, nedělejte těchto 5 chyb 

Recept ruské lidové medicíny: Na bolavé klouby zabírá už po prvním použití

Mohlo by se vám líbit...

1 odpověď

  1. Katka napsal:

    Co to je inzulinova intolerance? Nemáte náhodou na mysli rezistenci? A ještě jedna věc – je hezké jak se všichni zabývají hladinami HDL a LDL cholesterolu – nicméně podle nejnovějších studií bylo prokázáno že vysoká hladina cholesterolu NENÍ spojena se zvýšeným kardiovaskulárním rizikem, ba naopak nízká hladina je zdraví nebezpečná (tudíž i statiny používané k ‚léčení‘ vysoké hladiny cholesterolu jsou zdraví nebezpečné)

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!