Triky jako usnout, když vaše mysl neustále pracuje

FacebookTwitterGoogle+Email

spanekObčas se zdá, že si svět kolem nás vyžaduje naši plnou a nepřetržitou pozornost.

Postupem času, jak jsme se vyvíjeli, posunuli jsme se od zvířat s jednoduchým životem až do dnešní komplexní společnosti médií a komunikací.

Předtím, než naše moderní společnost začala objevovat různé technologie, byli naši předkové zvyklí spát i 12 hodin denně ve dvou samostatných časových úsecích.

Představa tolika množství spánku nám, moderní společnosti, připadá absurdní – máme přece tolik práce na stole a tolik společenských aktivit, které musíme stíhat.

Průměrný člověk dnes prospí přibližně 6 až 8 hodin denně. Problém, který nastal během vývoje našeho druhu je, že jsme si vytvořili sklon k nespavosti. Mnohdy neumíme usnout, protože máme hlavu plnou myšlenek.

V tomto článku vám nabídneme pár tipů a triků, které vám jistě pomohou usnout i přesto, že máte mysl zavalenou myšlenkami.

Proč vlastně existuje nespavost?

Samozřejmě, nespavost může být zapříčiněna léky, věkem či stravováním. Často ji však způsobují faktory, které nám přináší moderní způsob života, jako například:

  • Úzkost a stres ze společenského života, dramatických událostí a pracovního vytížení.
  • Deprese, kterou přináší nepravidelný spánek, výše zmíněné příčiny stresu či pocitů úzkosti a jako vedlejší účinek i některé druhy léků.
  • Léky na předpis určené k překonání deprese, kolísavého krevního tlaku, alergií a ADHD (hyperaktivity a neschopnosti se soustředit).
  • Návykové látky, které jsou konzumovány v osobním, ale i společenském životě jako káva, tabákové výrobky, alkohol a drogy.

banner squareNespavost je stav, jehož řešení je dost náročné – může jít o dočasný nebo pravidelně se opakující problém.

Průzkumy organizace The National Sleep Foundation (Národní nadace pro spánek) ukazují, že téměř 60 % dospělých ve věku 18 až 29 let trpí určitým způsobem poruchy spánku.

To je v rozporu s tvrzením, že problémy se spánkem jsou častější u starších (pouze 44n% lidí nad 65 let uvedlo, že trpí nespavostí).

Jelikož pravidelný spánkový režim je důležitý pro naše celkové zdraví, vyplatí se vyvinout trochu úsilí a pokusit se nespavost překonat. Pomůžete tím vrátit tělo do vyrovnaného stavu.

Jak tedy uspat zaneprázdněnou mysl?

Každý z nás to už alespoň jednou v životě zažil. Cukáte sebou a převalujete v posteli i celou noc, zatímco vaše tělo je zoufale unavené z náročného dne. Vaše mysl však protestuje a vzdoruje odpočinku i spánku.

Ani v dnešní hektické společnosti bychom však neměli žít odsouzeni na život bez kvalitního spánku.

Naštěstí existuje pár triků, které dokáží zatáhnout brzdnou páku a vy se na konci dne spokojeně odeberete do říše snů.

1. Relaxujte před spaním

Čas před spaním bývá často hektický a většina lidí je proto stále plná energie, i když se už rozhodnou lehnout si do postele a jít spát.

Pokud se již nějakou dobu před spaním dostanete do klidové nálady, bude pro vás klidné usínání mnohem jednodušší. Někteří odborníci doporučují dopřát si relax alespoň hodinu před spaním.

Věříme, že na uvolnění a přípravu na odpočinek by neuškodily ani dvě hodiny. Co během této doby budete dělat, je jen na vás.

Někdo dělá klidné relaxační cvičení jako jsou strečink a jóga, případně medituje.

Další si spokojeně sedne do křesla s šálkem heřmánkového čaje a pustí si klidnou hudbu.

Jiní zase čtou knihy, díky čemuž vypouštějí z hlavy vnější svět plný stresu a svou mysl připravují na fiktivní svět snů.

Dělejte cokoliv, při čemž zrelaxujete a zkuste sledovat, jak to zlepší váš spánek.

2. Sledujte co jíte

Někdy jde o zdánlivě neškodné návyky, které nás obírají o klidný spánek. Kofein je samozřejmě jednou z hlavních příčin nespavosti.

Pokud pijete kávu nebo jiný nápoj obsahující průměrnou či vysokou dávku kofeinu ve večerních hodinách, s velkou pravděpodobností to prodlouží aktivitu vašeho mozku během noci.

Když máte pocit, že má kofein vliv na váš spánek, zkuste si určit čas, po kterém již kávu pít nebudete. Pijte čistou vodu, ta alespoň pomůže pročistit organismus nebo zkuste potraviny s obsahem trypofánu.

Tryptofan je aminokyselina, která vás připraví na dobrý spánek. Tělo si z ní totiž vytváří spánkový hormon melatonin.

3. Žijte tady a teď

V tomto moderním uspěchaném světě máme tendenci neustále se snažit připravit na budoucnost. Je to jeden z hlavních důvodů, proč se dobrovolně obíráme o kvalitní spánek.

Neustále uvažování o tom, co přijde dál, zvyšuje pocit neklidu a stresu, který nás permanentně udržuje v obavách a očekáváních.

Tento stav lze dosáhnout nejen kvůli negativnímu, ale i pro pozitivnímu pohled na budoucnost. Mnoho lidí se ptá, jak mají vlastně usnout, když mají na mysli tak mnoho věcí.

Pozitivním postojem se může chápat například situace, kdy se dítě nemůže dočkat Vánoc nebo následujícího dne, protože má narozeniny. Jsou tak vzrušené a plné očekávání, že prostě nedokážou zamhouřit oka.

Častější však bývá negativní a stresující výhled na budoucnost, který od nás očekává život na té nejmodernější úrovni.

Zkuste nemyslet na to, co na vás čeká zítra. Zní to jednoduše. Pravdou však je, že ve světě, kdy už máme mysl jakoby nastavenou na očekávaný úspěch, se takový krok dělá opravdu těžko.

Hledejte proto způsob, jakým svou mysl zaměstnáte probíhajícím momentem a nebudete se vázat na budoucnost. Co tak počítat ovečky, poslouchat relaxační zvuky přírody nebo se nechat zahltit vzpomínkami? Samozřejmě, pouze v případě, že jsou to příjemné vzpomínky.

Další možností je napsat si seznam věcí, které potřebujete během zítřka nebo nejbližších dnů udělat. Takto si můžete vše naplánovat a pustit věci z hlavy, díky čemuž se vám určitě bude lépe usínat.

Pokud je i přesto jasné, že neusnete, vylezte z postele, jděte do jiného pokoje a zkuste se při tlumeném světě věnovat něčemu klidnému. Vylezení z postele může v konečném důsledku nekončící tok myšlenek zastavit.

O čemž svědčí zaměstnaná mysl, když ležíte v posteli?

Naučili jste ji myslet si, že postel je místo, kde může hlava nadále pracovat. To je přesně to, čemu se chcete vlastně vyhnout.

Pár slov na závěr

Je hodně toho, co přispívá ke snížené kvalitě spánku nebo dokonce k rozvoji chronické nespavosti. Ve většině případů jsou to všechno věci, kterým se správnými zvyky můžeme vyhnout.

Pokud trpíte chronickou nespavostí a už si opravdu nevíte rady, vyplatí se zajít k lékaři a hledat případné skryté zdravotní důvody.

Nicméně předtím, než se k lékaři vyberete, zkuste výše zmíněné triky. Sami uvidíte, jestli se vám s nimi podaří na konci dlouhého a stresujícího dne svou mysl vypnout a spokojeně usnout.

Můžete také vyzkoušet domácí nezávadný prášek na spaní, o kterém jsme psali v tomto článku.


VELMI NÁS POTĚŠÍTE, KDYŽ NAŠI STRÁNKU PODPOŘÍTE A DÁTE NÁM LIKE.

Zdroje: slumberwise.com, mayoclinic.org, sleepfoundation.org

KAM DÁL 

Mohlo by se vám líbit...

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!