Těchto 10 potravin se považuje za zdravé, ale ve skutečnosti jimi nejsou

FacebookTwitterGoogle+Email

ne-zdrave potravinyPokud jste vyrůstali s představou, že miska cereálií, topinka z celozrnné pšenice natřená margarínem a pomerančový džus jsou nejlepším způsobem jak začít váš den, tak se tento článek týká právě vás.

Když vaše zdraví kulhá, je dost velká šance, že vaše problémy nejsou způsobeny apatií nebo nedostatkem pevné vůle. Je to spíše tím, že jste zmatení ohledně toho, které potraviny jsou zdravé a které ne.

Mnohé potraviny označované za „zdravé“ jsou vlastně přesným opakem.

Příčinou této mylné představy jsou masivní reklamní kampaně velkých korporací, které tyto potraviny vyrábějí.

Pojďme proto se na tyto populární potraviny podívat trošku blíže. No a začněme s nejoblíbenějším nápojem dětí i dospělých: ovocné džusy.

1. Ovocné džusy

Navzdory obecnému povědomí o prospěšnosti ovocných džusů, mají hned několik problémů, které je na hony vzdalují od zdravých potravin.

Pro názorný příklad si vezměme takový pomerančový džus (platí to ale i na ostatní).

Většina komerčně prodávaných pomerančových džusů jsou vysoce zpracované do tekutiny, které mají jen velmi malou nutriční hodnotu.

Na začátku zpracování zničí pasterizace vitamíny a enzymy. Pak je džus skladován v obrovských kádích, aby ho byl dostatek po celý rok. Aby se nezkazil (nezoxidoval), je z něho vyňat všechen kyslík.

Tímto jsou všechny přírodní látky, které dávají pomeranče svou typickou chuť, zničené.

Některé firmy proto do něj pak přidávají umělé příchutě. Jde v podstatě o chemické parfémy, z nichž je běžně používaný například butyrát.

Pokud je minimální trvanlivost delší než 60 dnů, víte, že držíte v ruce právě takový vysoce rafinovaný džus.

Ovocné šťávy jsou ještě horší. Obsahují totiž vysoké množství nejčastěji fruktózového sirupu a paletu umělých přísad. Nejeden komerčně prodávaný ovocný nápoj je dokonce kontaminovaný plísněmi a poškozeným ovocem.

Kromě toho, ovocný džus je mnohem horší než celé ovoce. To platí zejména tehdy, když není čerstvě vylisované, ale drženo ve velkých kontejnerech.

BannerV nich se z pektinu uvolňuje methanol, který vážně ohrožuje vaše zdraví.

Dokonce i čerstvě odšťavený džus má velmi vysoký obsah cukru, který je oddělený od vlákniny a tedy i jeho účinek na organismus je horší.

Jedna 2,5 dcl sklenice džusu obsahuje přibližně 8 čajových lžiček cukru. Pro srovnání, běžná limonáda jich má 10, což je jen o trochu víc.

Velké množství cukru zvyšuje rizika těchto onemocnění:

  • dna
  • vysoký krevní tlak
  • kardiovaskulární onemocnění
  • onemocnění ledvin
  • další vážné onemocnění

V mnoha komerčně prodávaných džusech byla zjištěna vysoká hladina arsenu.

Konzumace celého ovoce, navzdory vysokému podílu cukru, způsobuje menší problémy, protože cukr je vázán na vlákninu a antioxidanty. Konzumace celého ovoce s mírou je proto lepší volbou.

Pokud už chcete džus, vyrobte si ho sami a raději zeleninový než ovocný.

2. Celozrnná pšenice a ostatní obiloviny

Navzdory obecně rozšířené představě o celozrnných obilovinách,  existuje dnes již dostatek vědeckých důkazů, že způsobují více škod než užitku.

Zrniny obsahují anti-nutrienty jako například lektin, který může poškodit vaše střeva.

A je to dokonce vláknitá část zrn – otrub, v nichž se nachází nejvíce anti-nutrientů. Tyto látky mohou způsobovat záněty a propustná, tzv. „děravá“ střeva.

Pšenice a ostatní zrna obsahující lepek jsou z nich ty nejhorší.

Aglutininy z pšeničných klíčků mají zánětlivé, imunotoxické, kardiotoxické a neurotoxické účinky. Dokáží dokonce překonat mozkově-krevní bariéru a narušovat signální funkci nervů.

Intolerance lepku je považována za příčinu mnoha chronických psychických onemocnění, jako například:

  • deprese
  • hyperaktivita
  • schizofrenie
  • Alzheimerova choroba

Mnoho lidí má intoleranci na lepek, ale o svém onemocnění ani nevědí, což dělá problém ještě palčivějším.

Je třeba si uvědomit, že všechny typy zrnin přispívají k inzulinové a leptinové rezistenci. Ty představují základní příčiny většiny, ne-li všech chronických onemocnění – včetně cukrovky a rakoviny.

Nenechte se také oklamat, že výrobky označené jako „bezlepkové“ nebo „bez cukru“ jsou pro vás dobré.

Mnoho z nich obsahuje jiné obiloviny, které jsou také vysoce zpracované, což je nedělá o nic víc výživnými než balíček bramborových lupínků.

Kromě toho často obsahují další přídavné látky, jejichž úkolem je zvýšit vaši žádostivost po těchto potravinách.

3. Agávový sirup

Výrobky z agáve plní regály v obchodech, jako kdybyste s ní měli všechno zalévat. Většina agávových sirupů není ničím jiným než super kondenzovanou fruktózou, ze které byly odstraněny všechny živiny.

Agávový sirup již v téměř ničem nezosobňuje původní rostlinu, po které je pojmenován. Podle toho, jak je zpracován, obsahuje 55 až 90 fruktózy.

Vysoce fruktózový kukuřičný sirup je také okolo 55 % fruktóza, proto i v tom nejlepším případě nemá oproti němu agávový sirup žádnou výhodu.

4. Nektary

Podobně jako sirupy, ani nektary nejsou na tom o mnoho lépe, co se týče jejich účinků na zdraví. Také obsahují vysoký podíl převážně fruktózy.

Existují důkazy, že při konzumaci ve vysokých množstvích, je fruktóza jeden z nejškodlivějších typů cukrů.

Fruktóza zvyšuje tvorbu kyseliny močové, která je přímo odpovědná za:

  • vysoký krevní tlak
  • inzulínovou rezistenci
  • onemocnění ledvin
  • onemocnění jater

Mnohem lepšími sladidly jsou například stévie (bylinka) a v malých množstvích surový bio med.

Med je sice také koncentrovaná forma cukru, ale na rozdíl od ostatních nabízí i jisté zdravotní přínosy.

5. Nápoje pro sportovce

Pro většinu průměrných sportovců jsou sportovní nápoje nejen zbytečně vyhozené peníze, ale ve skutečnosti mohou ohrozit zdraví.

Tyto nápoje jsou plné přísad, které určitě nechcete, jako například vysoce fruktózový sirup, sodík, umělá barviva a příchutě.

Jen méně než 1 % z těch, kteří pijí nápoje pro sportovce, z nich mají i nějaký užitek.

Nápoje pro sportovce jsou o 30 % více korozní pro vaše zuby než čistá voda.

Mytí zubů vám v tomto případě nepomůže, protože kyselina citronová v nich obsažená vám změkčí zubní sklovinu do takové míry, že může být snadno při mytí zubním kartáčkem poškozena.

Pro sportovce je mnohem lepší alternativou např. kokosová voda. Ta obsahuje mnoho prospěšných látek jako například:

  • přírodní elektrolyty
  • stopové prvky
  • aminokyseliny
  • antioxidanty

Kokosová voda má také protizánětlivé účinky a snižuje krevní tlak, což z ní dělá pro sportovce perfektní nápoj.

Obsahuje i poměrně hodně cukru, proto by se mělo omezovat její použití na čas, kdy je třeba doplnit tekutiny a minerály – typicky po sauně nebo dlouhém kardio cvičení.

6. Energetické tyčinky

Energetické tyčinky nejsou o nic lepší než nápoje pro sportovce. Dalo by se říci, že jsou to obyčejné předražené „junk food“.

Většina komerčně prodávaných energetických tyčinek obsahuje levný sójový protein, vysoce fruktózový sirup, syntetické vitamíny a odpadní látky z průmyslové výroby potravin.

7. Rostlinné oleje

Dnešní obrovská konzumace rostlinných olejů je zapříčiněna hlavně démonizací saturovaných tuků.

Tak jako probíhá kampaň proti živočišným tukům, lidé stále více a více konzumují vysoce rafinované rostlinné oleje – kukuřičný, sójový, řepkový či slunečnicový.

Bohužel, zklameme vás, ale tyto oleje neobsahují téměř žádnou nutriční hodnotu. Navíc, jejich konzumace totálně narušuje správný poměr mezi omega 6 a omega 3 mastnými kyselinami.

Tento narušený poměr je primární příčinou chronických zánětů.

Sójový olej patří mezi nejhorší rostlinné oleje. Naneštěstí, protože je také nejlevnější, tak ho přidávají do velkého množství dalších potravin.

A nezávisí vůbec na tom, zda je částečně hydrogenovaný, bio nebo z novějších odrůd sóji. Tento olej může způsobit ve vašem těle doslova chaos a dysfunkci na buněčné úrovni.

Více než 90 % sójového oleje je z geneticky modifikované sóji, která obsahuje vysoké hladiny toxického glyfosátu (z herbicidu Roundup).

8. Falešné máslo (margarín)

Margarín je v podstatě „srdeční infarkt“ v kelímku, plný trans tuků, které vznikají během hydrogenace (proces proměňující tekutý olej na ztužený tuk).

Trans tuky jsou příčinou:

  • nemocí srdce
  • rakoviny
  • onemocnění kostí
  • hormonální nerovnováhy
  • neplodnosti
  • nízké porodní hmotnosti
  • růstových problémů
  • problémů s učením u dětí

Oproti tomu na druhé straně, máslo je skutečnou potravinou.

Je plné vitamínů, minerálů, mastných kyselin, CLA (pokud krávy jedí čerstvou trávu) a obsahuje mnohé další prospěšné výživné látky.

9. Nízkotučná a beztuková jídla

Šílenství kolem nízkotučných potravin napáchalo nejvíce škod v historii hnutí za zdravou výživu a zanechalo miliony lidí s chronickými onemocněními.

Idea, že všechny tuky a hlavně ty živočišné jsou pro vás špatné není ničím jiným, než chybnou interpretací západní vědy.

Zdravé tuky, které západní média nepropagují a neslyšíte o nich mluvit ani výživové poradce, jsou právě nasycené živočišné a rostlinné tuky. Poskytují totiž mnohé zdravotní přínosy.

Po pravdě, vaše tělo bez nasycených tuků nedokáže fungovat!

Jsou nutné, aby správně fungovaly:

  • buněčné membrány
  • imunitní systém
  • srdce
  • mozek
  • další orgány

Dokonce nedávná průlomová studie poskytla nepopíratelné důkazy, že typ tuků a nikoli jejich objem je to, co určuje srdcově-cévní přínosy takzvané středomořské diety.

Když se z potravin odeberou tuky, zanechává je to bez chuti.

Proto do nich výrobci namísto tuků přidávají ve velkém množství cukr, sůl a další chemikálie.

Doporučujeme vám proto, abyste se drželi nepozmeňovaných, původních potravin, včetně plnotučných nepasterizovaných mléčných výrobků. Jsou pro vás mnohem lepší a také mnohem chutnější.

10. Snídaňové cereálie

Cereálie jsou pro mnoho lidí oblíbeným způsobem jak začít den. Jsou však plné toxických ingrediencí a při jejich propagaci se používá klamavá reklama.

Největším problémem cereálií je, že jejich základem jsou obiloviny (o kterých jsme psali v bodě 2).

Mnohé, i takzvané zdravé odrůdy jsou kontaminovány toxickými pesticidy, karcinogenními antifungicidmi, ředidly a geneticky modifikovanými ingrediencemi (GMO).

Jediná nálepka, která vám poskytne jakoous takous jistotu je značka bio produktů.

Nezávislé testování provedené v roce 2011 v Cornucopia Institute ukázalo, že mnohé snídaňové cereálie označovány za „přírodní“ a ty, které tvrdily, že neobsahují GMO složky, vykazovaly ve skutečnosti jejich vysoký podíl.

Mnoho z těchto potravin jsou tak oblíbené právě proto, že je silně propagují.

Stále více odborníků na výživu se přiklání k názoru, že klidně můžete pouvažovat o přeskočení snídaně jako takové.

Ale moment! Není snídaně nejdůležitější jídlo dne?

Zajímavý nový výzkum tvrdí něco jiného. Přeskočení snídaně dokáže snížit hlad, stimuluje metabolismus, vyrovnává krevní cukr a stabilizuje hladiny inzulínu během dne.

Správně provedená přerušovaná hladovka, vám ve skutečnosti eliminuje většinu tužeb po jídle a pomůže tak dosáhnout optimální tělesnou váhu.


VELMI NÁS POTĚŠÍTE, KDYŽ NAŠI STRÁNKU PODPOŘÍTE A DÁTE NÁM LIKE.

Zdroj: The Unhealthiest of “Health Foods”

KAM DÁL 

Mohlo by se vám líbit...

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!