Nebezpečný syndrom počítačového vidění trápí téměř všechny. A pravděpodobně i Vás!

Bez počítače se mnozí z nás neobejdou. Potřebujeme jej nejen k práci, ale také k zábavě. A naše děti také. Už i do školy se musí připravovat na počítači, a co si budeme povídat, své volné chvilky také mnohdy tráví u počítače či tabletu.

Jenomže je v tom trochu problém. A větší než jen to, že děti nečtou knihy a nedokáží se pak správně vyjadřovat.

Co je to syndrom počítačového vidění?

Počítač velmi zkouší naše oči. Zkrátka a dobře, příliš času stráveného u počítačové obrazovky může dočasně i natrvalo ovlivnit stav našeho zraku.

Veškeré problémy s očima, za které může počítač, se schovávají za označením syndrom počítačového vidění, syndrom z opakovaného přetížení anebo syndrom unaveného oka.

Není to tedy jen jeden konkrétní problém, ale veškeré komplikace spojené s nadměrným přepínáním očních svalů.

Se syndromem počítačového vidění se potýkáme skoro všichni

Výzkumy uvádění, že 50 – 90 % lidí, kteří pracují s počítačem, se potýkají alespoň s jedním z problémů syndromu počítačového vidění.

Nemusíte sedět u počítače celý den, stačí pouhé tři hodiny denně, aby se u vás syndrom počítačového vidění vyskytl.

Oči neustále pracují

Syndrom počítačového vidění je velmi podobný syndromu karpálního tunelu a ostatním poruchám hybnosti, které si mnohdy způsobíte právě v práci. Vaše oči sledují to samé neustále dokola.

A čím déle sledují, tím se stav zhoršuje. Krom toho, obraz, který vidíme na monitoru, není tak ostrý jako potištěná stránka v knize, takže oči musí neustále zaostřovat a rozpoznávat.


Papír nebliká a nezáří

Když pracujete na počítači, vaše oči se musí pořád soustředit, možná koukáte do papírů a pak zase na počítač a tak pořád dokola.

Na to pochopitelně musí reagovat i mozek a svaly očí, které se tak hodně namáhají. Počítačová obrazovka je na rozdíl od papíru hroší pro její kontrast, blikání a záření.

Syndrom počítačového vidění se plně projeví v pozdějším věku

V ohrožení jsou zejména lidé, kteří měli již v minulosti problémy s očima, pokud nenosíte brýle i přestože byste je nosit měli nebo nosíte špatné dioptrie. Práce na počítači je pro vaše oči těžká, protože čočky nejsou už tak flexibilní.

Možná to poznáte právě okolo čtyřicítky, když vám začne dělat problémy zaměřit zrak na objekty blízké anebo daleké. Tuto vadu očí lékaři nazývají presbyopií, nebo také stařeckou vetchozrakostí.

Stařecká vetchozrakost ve 40?

Proboha, to chcete říct, že když mi je 43, mám stařeckou vetchozrakost? Ale ne, nesmíte tento pojem brát tak doslova. Český název pro presbyopii se u nás moc nepoužívá, právě protože presbyopie postihuje relativně mladé lidi.

Dříve tomu však tak nebylo a skutečně se stařecká vetchozrakost týkala starých lidí, jelikož presbyopie je přirozeným projevem degenerace materiálu oční čočky.

Projev stárnutí

V dnešní době se tak první příznaky presbyopie objevují okolo 40. roku, přičemž okolo 60. roku života se stav obvykle stabilizuje a nemění se. Ve své podstatě se tak nejedná o oční vadu, ale spíše zcela přirozený projev stárnutí organismu.

Bolesti od očí až k páteři

Zatím neexistuje příliš relevantních důkazů, že zírání do počítače způsobuje dlouhodobé poškození očí, je však pravděpodobné, že je důvodem rozmazaného vidění na dálku.

Časté používání počítače může vést k nepříjemným pocitům v oku. Možná vás v důsledku používání počítače trápí rozmazané či zdvojené vidění, suché nebo zarudlé oči, slzení, podrážděné oči, bolesti hlavy, bolesti zad, ramen nebo krční páteře.

Příznaky počítačového syndromu vidění bývají však většinou krátkodobého rázu a vymizí v okamžiku, kdy s prací na počítači přestanete.

Bolest páteře od počítače?

Co má bolest zad a krční páteře společného s očima, ptáte se? Jak jsme se již mnohokrát přesvědčili, lidské tělo je jako propojená nádoba – všechno se vším souvisí.

Například lidé s bifokálními brýlemi mívají často právě problémy s bolestmi zad či ramen, jelikož bifokální skla nejsou přizpůsobena k práci na počítači.

Lidé nosící tyto brýle pak musí držet hlavu v nepřirozené poloze. Pokud neumí ještě k tomu psát všemi deseti, naklání při psaní hlavu směrem ke klávesnici, a když čtou, musí ji zase odklánět.

Co dělat, když počítač prostě potřebujete?

Jenomže co máte dělat? Co máte dělat, když je práce na počítači vaším každodenním chlebem? Nebojte, i s tímto lze něco dělat.

Jak si uzpůsobit pracovní prostředí, aby to vyhovovalo vašim očím?

Oči jsou velmi citlivé, tudíž byste si měli nastavit osvětlení tak, aby bylo příjemné vašemu zraku. Pokud se monitor počítače nachází v blízkosti okna, zřejmě vám bude vadit ostré světlo.

S tímto vám pomohou žaluzie. Není dobré ani ostré osvětlení, jelikož se oči musí hodně namáhat, pro práci na počítači je nejlepší tlumené světlo.

Jak daleko od očí by monitor měl být?

Odborníci radí, že nejvhodnější pozicí monitoru je 55 – 65 centimetrů od očí, takto to bude očím nejpřirozenější, jelikož se nebudete muset natahovat a ani příliš přetěžovat oči.

Nezapomínejte mrkat

Jistě víte, že když vás pálí oči, mrkáte a ono se vám většinou uleví. Tak takto přesně byte měli mrkat, když pracujete na počítači. Ovšem čím víc se na práci soustředíte, tím více zapomínáte mrkat. Když budete často mrkat, zabráníte tak vysušování očí a nepříjemnému pálení.

Nastavte si monitor

Nastavení monitoru je zřejmě to, co jste udělali jako první, když jste poprvé usedli za klávesnici vašeho počítače. Kdo by neměl rád jasné a pestré barvy, viďte? Ale když se má člověk na ně dívat celý den, není to pro oči zrovna balzám. V nastavení monitoru si tak můžete naladit nejen ostrost, kontrast a jas, ale také velikost písmen.

I vaše oči potřebují odpočívat

Oči pracují celý den, od chvíle, co se probudíte do chvíle, kdy usnete. Potřebují proto alespoň po chvilkách odpočívat, zvláště pak když se díváte pořád do počítače.

Dopřejte svým očím alespoň půl minuty oddechu každých 20 minut. Porozhlédněte se například po kanceláři nebo chvíli koukejte z okna na větve stromu, jak si s nimi vítr pohrává.

Měli byste se koukat na nějaký vzdálenější předmět a očima po něm jezdit nahoru a dolů.

Je čas cvičit!

Oči, vstávat a cvičit gymnastiku. Neděste se, máme na mysli oční gymnastiku, díky níž si budete moci protáhnout okohybné svaly, takže nebudete hned tak unavení, jelikož únava vás díky očním cvikům dostihne až později.

Myslíte si, že je váš zrak pořád dobrý? Možná ne…

Oči jsou jedním z nejkrásnějších a nejdůležitějších částí našeho těla. Měli bychom se proto o ně co možná nejpečlivěji starat.

A to, i když vidíte dobře. Nebo si to alespoň myslíte. Vůbec to tak totiž být nemusí, jelikož je to váš subjektivní pocit a dokud se nepodíváte přes správné brýlové čočky, přes které uvidíte daleko lépe, možná vás ani nenapadne, že byste brýle potřebovali.

Prostě si na postupně se zhoršující zrak zvykáte.

Související


NEPŘEHLÉDNĚTE

loading…

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Spočítejte *

AlternativníMagazín.cz na Facebooku