Křeče v lýtkách: Co je způsobuje a jak je zastavit, když už k nim dojde

FacebookTwitterGoogle+Email

krece v lytkuZřejmě neexistuje člověk, který by alespoň jednou v životě nedostal křeč do lýtka.

Jejich příčina může být různá. Od jednoduché dehydratace až po vážnější onemocnění, jako například selhávající ledviny. Často se vyskytují i po namáhavém cvičení, zraněních svalů či držení nohou v nepřirozené poloze po příliš dlouhou dobu, jako například v přeplněném divadle nebo během dlouhého letu v letadle.

Mezi další příčiny patří užívání následujících léků:

  • léky podávané na usnadnění porodu
  • diuretika (často předepisovány lidem s vysokým krevním tlakem)
  • steroidy (například při alergiích a v jiných případech, kdy se potlačuje imunita)

Důvodem křečí může být i chladné počasí nebo nedostatek některých minerálů, nejčastěji draslíku, vápníku nebo hořčíku. Akutní křeče se občas nesprávně zaměňují s takzvaným syndromem neklidných nohou, což je však mnohem vážnější chronické onemocnění. Typické jsou pro něj nepohodlí a neustálý pocit tiků či tahů v nohách.

Jak zastavit probíhající křeč

Existuje několik způsobů jak uvolnit noční křeč v lýtku. Když už se jednou spustí, nejlépe jak ji zastavit je pohyb. Zkuste se proto trochu projít po pokoji, případně hýbejte a třeste nohou. Také pomáhá masírování svalů. Vyzkoušet můžete i otáčení chodidlem v kotníku nebo hýbání nohou nahoru a dolů.

Někteří lidé s chronickými křečemi zjistili, že jim pomáhají studené kompresní zábaly, které potlačují skličující bolest. Pokud patříte mezi ty, jejichž křeče v lýtkách trápí pravidelně, měli byste pouvažovat nad posílením svých svalů. To bude mít za následek, že křeče vymizí nebo budou méně časté.

Náš svalově-kostní systém dosáhne svého vrcholu ve 20-ti letech života. Pak si dalších 20 let tento vrchol relativně dobře drží. Avšak po 40-ce dochází k jeho postupnému rozpadu, kdy se svaly stávají méně pružnými. V tomto období je kriticky nutné provádět pravidelná rozcvičení a strečink, které posílí naše těla, aby byly schopny si udržet optimální zdraví.

Dobrým metrem, kdy byste měli vyhledat pomoc či konzultaci lékaře (případně fyzioterapeuta) je, pokud křeče trvají 5 až 10 minut nebo se objevují i několikrát do týdne.

Jak předcházet křečím v lýtkách

Předcházet nebo alespoň snížit míru výskytu křečí dokážete provedením pár změn ve svém životním stylu.

Mezi ně patří převážně následující:

  • dodržovat správný pitný režim (protože křeče mohou být vyvolány dehydratací)
  • zdravá strava
  • dostatek ovoce a zeleniny

Pokud míváte křeče často a hlavně během noci, důvodem může být i nerovnováha elektrolytů. K té dochází často například po pití alkoholu, kdy se z těla vyplavují mnohé minerály. V takovém případě se doporučuje doplňovat látky, které nejvíce ovlivňují činnost svalů.

Jedná se zejména o tyto minerály:

Hořčík

Bylo provedeno velké množství výzkumů, který potvrdily, že zvýšení příjmu hořčíku dokáže snížit frekvenci nočních křečí v lýtkách. Experti na zdraví doporučují užívat alespoň 300 mg hořčíku denně.


Nepřehlédněte: 10 zdravotních příznaků, které by ženy neměly ignorovat


K jídlům bohatých na tento minerál patří: ořechy, čočka, quinoa, syrové kakao – největší zdroj hořčíku (hořká čokoláda), dýňová semínka, melasa, špenát, pečené brambory (při vaření se hořčík uvolňuje do vody), banány, pšeničné klíčky a plody moře.

Draslík

Nízká hladina draslíku v krvi může přispívat ke vzniku křečí, protože draslík spolu se sodíkem kontrolují v těle rovnováhu tekutin. K tomu, aby sodík s draslíkem fungovali efektivně, musí být ve správném vzájemném poměru.

Pokud máte stravu bohatou na sodík (sůl), pokuste se množství přijímané soli zredukovat, používejte jen velmi kvalitní sůl jako například Hymalájska sůl (která obsahuje i mnohé další potřebné minerály), případně mořskou sůl.

Existuje i speciální sůl, která je zčásti běžný chlorid sodný a zčásti chlorid draselný. Je však ji poměrně obtížné sehnat. Vedle omezení sodíku zároveň konzumujte více potravin, které jsou bohaté na draslík.

Takovými potravinami jsou například: jablka, banány, sušené ovoce, avokádo, houby, jogurt, kefír, špenát, rajčata, pečené brambory či cantaloupe (ananasový meloun).

Vápník

Zvýšení příjmu vápníku spolu s výše zmíněným hořčíkem, také dokáže pomoci při zmírňování problémů s křečemi. Jedna potravina je extrémně bohatá na oba minerály – je jím čisté kakao, případně kvalitní hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa (nad 70 %).

Jíst jen čokoládu však nestačí. Vedle toho nezapomínejte ani na zeleninu, zvláště na tmavozelenou listovou zeleninu jako salát či brokolici nebo i mandle, které jsou také bohaté na vápník i hořčík.

Mezi další potraviny bohaté na vápník patří: losos, sardinky (s kostmi), zelené fazolky a listy tuřínu.

Doporučení

Pokud vrcholově sportujete, mnozí atleti doporučují po doběhnutí (doplavání, dojetí na kole a podobně) do cíle zkonzumovat jeden banán.


VELMI NÁS POTĚŠÍTE, KDYŽ NAŠI STRÁNKU PODPOŘÍTE A DÁTE NÁM LIKE.

Zdroj: Everything You Never Knew About Leg Cramps: What Causes Them and Foods to Eat to Cure It

KAM DÁL: 

 

Mohlo by se vám líbit...

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!