Bolí vás paty ráno nebo během chůze? Takto se zbavíte bolesti a rizika patní ostruhy

pata a plantarni fasciePlantární fascie je velká šlacha v chodidle, která spojuje patu s prsty. Problémy s ní mívá až neuvěřitelných 50 % populace.

Jde obvykle o důsledek poškození způsobeného zvýšenou námahou a opotřebením. Dotyčnému následku se pak říká plantární fasciitida neboli syndrom patní ostruhy.

Hlavní příčinou poškození této šlachy bývá opakovaný pohyb nebo nadváha.

Postihuje zejména atlety, těhotné ženy a ty, kteří podstatnou část dne pracují ve stoje na nohou.

Existuje několik způsobů léčby tohoto nepříjemného onemocnění, o kterých si dnes povíme trochu podrobněji.

Způsoby léčby plantární fasciitidy

Mezi nejúčinnější způsob léčby bolestí způsobených poškozenou plantární fascií patří protahovací cvičení.

Při těchto cvičeních dochází k uvolňování ztuhlých svalů, které často toto onemocnění ještě více zhoršují.

Cviky vsedě

První skupinou cviků na zlepšení plantární fasciitidy jsou cviky a strečink vsedě. Postupujte následovně:

Cvik č. 1

pata 1Vezměte si láhev od minerálky, naplňte ji vodou a dobře uzavřete. Dejte si ji pod chodidlo a několik minut ji koulejte dopředu a dozadu.

Cvičení udělejte na každou nohu zvlášť.

Cvik č.2

pata 2Sedněte si na zem s nohama nataženýma před vámi, srolujte ručník a držte ho za konce. Jeho střed přeložte přes střed chodidla a začněte pomalu přitahovat.

Chodidla se zaklánějí dozadu a ručník roluje ke špičkám. Vydržte 15 až 30 sekund a pak znovu zatlačte špičkami směrem dopředu aby se ručník opět sroloval zpět ke středu chodidel.

Opakujte cvik 3 krát.

loading…

Cviky ve stoje

pata 3Postavte se s oběma nohama u sebe. Jednu nohu ohněte v koleni a dejte před sebe. Druhou nohu držte nataženou za sebou.

Naklánějte se dopředu tak, abyste natáhli svaly v noze, která je napnutá za vámi.

Cvik opakujte 3 krát na každou stranu.

Prevence plantární fasciitidy

Kromě protahovacích cvičení existuje pár dalších věcí, které vám pomohou předcházet plantární fasciitidě.

Jde o následující zásady:

Zdravá váha

Přiměřená váha zajistí, že nebudete vaši plantární fascii ani ostatní části těla nadměrně zatěžovat během chůze či běhu.

Pravidelné cvičení

Pro udržování zdravé váhy a udržování pružných svalů, šlach a kloubů je nutná pravidelná fyzická aktivita.

Ta zajistí, že vaše vaziva a chrupavky příliš neztuhnou.

Adekvátní podpora

Adekvátní podporou máme na mysli správnou obuv, aby byly vaše nohy drženy v bezpečné a zdravé pozici.

Při turistice používejte vhodnou turistickou obuv, při sportu zase obuv určenou pro běhání. Pomůže také, pokud se budete vyhýbat botám na vysokých podpatcích. O tomto tématu jsme psali ZDE.

Dostatečný odpočinek a regenerace

Po celém dni na nohou jim dopřejte dostatek času na odpočinek a regeneraci.

Vyhýbejte se opakovaným monotónním pohybům během nadměrně dlouhého času. Pokud to nejde, dělejte si alespoň pravidelné přestávky.

Začínejte den a sport pomalu

Je velmi důležité, že když ráno vstanete z postele, tak nejprve tělo trochu zahřejete.

Totéž platí před sportem či cvičení. Vždy  je vhodné předtím provést sérii protahovacích cviků.

Čtěte také:


Zdroj: Does Your Heel Hurt In The Morning Or Whenever You Stand Up? Here’s What You Need To Know

NEPŘEHLÉDNĚTE

loading…

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT

Napsat komentář

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!