4 mýty o vodě, se kterými se setkáváme každý den a nejsou vůbec pravdivé

FacebookTwitterGoogle+Email

voda_mytyPijete džusy, sladké sycené nápoje, minerálky, či čaje, nebo dáte spíše přednost čisté vodě? Já osobně piju nejvíce čistou vodu, čaje a na posledním místě minerálky. Slazeným nápojům se vyhýbám už více než rok a musím uznat, že je to příjemná změna.

Ať už máte rádi vodu nebo ne, faktem zůstává to, že naše tělo se z větší části skládá právě z vody a zajišťuje správné fungování všech funkcí v našem těle. Věděli jste, že některé informace o vodě nejsou vůbec pravdivé? Podívejme se na mýty, kterým lidé stále věří.

První mýtus: Musíte pít alespoň 8 velkých sklenic (2l) vody denně

Asi nejznámější a zároveň zřejmě nejabsurdnější pravidlo, které nám je vtloukáno do hlav snad už od dětství. Nejde jen o sklenice plné čisté vody. Tento mýtus si můžete klidně proměnit na litry nebo lahve.

voda-tabulkaProfesor a lékař Heinz Valtin ve svém dokumentu vysvětluje, proč se jedná o jeden z největších mýtů týkajících se vody a jeho hlavní myšlenkou je, že neexistují žádné vědecké důkazy o tom, kolik vody bychom měli vypít.

Pravdou však je, že vaše skutečná potřeba může být více než 8 sklenic, nebo naopak méně než 8 sklenic vody denně. Neexistuje žádné magické číslo, protože objem, který byste měli vypít, se mění každý den a závisí na výšce, hmotnosti, teplotě okolí, každodenních činnostechí, a také od toho, co sníte.

Jak tedy máte vědět, kolik vody denně vypít? Ještě dokud vznikl tento mýtus, lidé se spoléhali na mechanismus, který je na nedostatek vody upozornil. Nazývá se žízeň a možná jste o něm již slyšeli. Když se napijete vždy když budete žízniví, je to dostačující. Dejte však pozor na menší děti. Na jejich žízeň byste měli dohlížet vy.

Druhý mýtus: Pokud již máte žízeň, jste dehydrovaní

Když se na to podíváme trochu přísnějším okem, je to vlastně pravda. Žízeň je obvykle vyvolána nízkým obsahem vody ve vašem těle. Není to však až tak strašné, jak se zdá. Normální hladina žízně se dostaví obvykle tehdy, když tělesná voda klesne o 2-4 %.

Pokud nemáte problémy s ledvinami, je to ještě v toleranci. Dehydratace se stává problémem, pokud se vaše tělesná voda sníží o 5-8 %. V této fázi však již můžete pociťovat závrať, únavu, bolest hlavy a hlavně sucho v ústech.

Třetí mýtus: Nápoje pro sportovce jsou nejlepší po cvičení

To však záleží na okolnostech. Sportovní nápoje jsou plné elektrolytů (iontových sloučenin-solí), což pomáhá vašemu tělu nahradit látky, které jste během cvičení ztratili. Je to důležité zejména proto, že pomáhají udržovat hladinu pH a mají vliv i na nervovou soustavu.

Znáte však nápoje od značky Gatorade? Ty už nejsou tak důležité. Dobrý marketing vás sice může přesvědčit o opaku, ale tento nápoj je dobrý jen při tvrdém a dlouhém cvičení, jako např. běh na delší tratě nebo několikahodinová turistika na slunci. Dokonce i tehdy je lepší volbou dát si jedno malé pivko.

Bez ohledu na to, jak tvrdě jste makali, uděláte dobře, i když si dáte „pouze“ čistou vodu.

Čtvrtý mýtus: Voda vyplavuje toxiny z těla

Oblíbená mylná představa o tom, že když budete pít hodně vody, magickým způsobem očistíte své tělo od hříchů z minulého víkendu. Pití dostatečného množství vody zajišťuje správné fungování metabolismu, jehož součástí je i přirozený proces detoxikace jater a ledvin, které přece fungují správně, pokud mají dostatek vody.

Jakýkoliv další extra příjem vody navíc zde nepomůže. Pokud budete pít větší množství vody, můžete zabránit detoxikaci vašeho těla, ale trochu jiným způsobem. Čím více vody, tím méně soli v krvi, která může poškodit vaše ledviny a játra.


VELMI NÁS POTĚŠÍTE, KDYŽ NAŠI STRÁNKU PODPOŘÍTE A DÁTE NÁM LIKE.

Zdroj: Four Myths About Hydration That Refuse To Die

KAM DÁL 

Mohlo by se vám líbit...

AlternativníMagazín.cz na Facebooku

error: Content is protected !!